Turbosprężarka i turbina

0
85

Turbina a turbosprężarka — różnice?
Turbosprężarka jest częścią silnika, a turbina z kolei to część turbosprężarki.
Ta ostatnia ma do spełnienia ważną funkcję w silniku: doładowanie. Wydatnie zwiększa to moc silnika. Kluczowym elementem turbosprężarki jest turbina. Potrafi obracać się z ogromną prędkością. Drugim kluczowym elementem jest sprężarka. Z grubsza mówiąc turbina i sprężarka składa się na turbosprężarkę.
Można powiedzieć, że sprężarka jest zimną częścią turbosprężarki. Jej zadaniem jest — jak sama nazwa wskazuje — sprężanie powietrza. Dzieje się to za pomocą talerza kompresji. Z kolei częścią talerza jest wałek.
Po co sprężać powietrze? Ano po to, żeby je pod ciśnieniem wtłoczyć do silnika. Dzięki temu, w tej samej jednostce czasu spali się większą ilość paliwa, co z kolei podniesie sprawność silnika, zwiększając jego moc.
Drugą niezbędną częścią turbosprężarki jest właśnie turbina. W odróżnieniu od sprężarki jest ciepłą częścią, ponieważ osiąga nawet 900 stopni Celsjusza.
Z kolei turbina ma wirnik osadzony na tym samym wale co sprężarka. Łatwo domyślić się, że turbina ma za zadanie wprowadzić talerz kompresji w ruch. Wirnik jest oczywiście napędzany spalinami, które mogą osiągać ogromne temperatury. Musi więc być stosowany wymiennik ciepła. Umieszcza się go pomiędzy sprężarką a turbiną. Dzięki temu temperatura w sprężarce spada do 100 stopni Celsjusza.
Często żywotność turbosprężarki nie jest tak długa, jak silnika. Zdarzają się awarie.
Skąd ta awaryjność?
No cóż, mogą o tym zdecydować wady fabryczne, jeśli urządzenie nowe lub też zła regeneracja używanej części.
Nie bez znaczenia jest tu jednak nasza jazda, czyli sposób eksploatacji pojazdu. Jak jeździmy po prostu. Chodzi o kulturę jazdy.
Zła eksploatacja powoduje najczęściej awarię turbiny. Po prostu pracuje w ekstremalnych warunkach.
Wirnik turbiny produkowany jest z niklu i chromu. Ta część bowiem musi być lekka i odporna na rzeczone wysokie temperatury. Powoduje to jednak kruchość turbiny, a przecież poddawana jest ekstremalnym przeciążeniom. Coś za coś. Tutaj często projektanci balansują na krawędzi.
Zadbajmy więc o turbosprężarkę. Pamiętajmy o wymienianie filtru oleju, filtru powietrza oraz samego oleju w zalecanych terminach i przy zalecanym przebiegu. Nie oszczędzajmy na oleju, bo to złudna oszczędność. Powinien być wysokiej jakości, no i dolewajmy, zawsze powyżej minimum.
Po włączeniu silnika — odczekajmy przed ruszeniem. Dajmy szansę na dojście do odpowiedniej temperatury. Natomiast po jeździe niechaj silnik trochę popracuje przy wolnych obrotach. Przedłuży to żywotność turbiny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here