Sworzeń wahacza

0
138

Każdy kierowca powinien wiedzieć, czym jest sworzeń wahacza i jaką pełni funkcję.
Otóż element ten pełni bardzo ważną funkcję w układzie zawieszenia. Mianowicie mocuje zwrotnicę do wahacza, czyli inaczej jest sworzniem zwrotnicy.
To właśnie sworzeń umożliwia przednim kołom skręt. To dzięki niemu przednie koła utrzymują się w prawidłowej pozycji. Wniosek z tego prosty: sworzeń wahacza stanowi o bezpieczeństwie jazdy. Tak wiele i — rzec by można — wielu zależy od tego małego elementu.
Faktycznie mały, ale newralgiczny. Po prostu „pilnuje” przednich kół w czasie jazdy na wprost i podczas skręcania. Bez sprawnego sworznia jazda nie może być bezpieczna. Narażamy wtedy siebie i innych. Zatem lepiej go wymienić zawczasu. Nawet przed upływem czasu czy przejechanych kilometrów.
Sworzeń, jak wszystko, zużywa się. W większości przypadków wymiana nie nastręcza problemów, jest prosta i możemy jej dokonać sami. Są jednak pewne typy zawieszenia, które wymagają wizyty w warsztacie samochodowym. Wymagają bowiem, sprawdzenia geometrii zawieszenia. Dzieje się tak wtedy, kiedy od sworznia wahacza zależy prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzania zwrotnicy.
Z samodzielną wymianę sworznia jest ten problem, że jest to czynność czasochłonna, choć prosta. Czy warto tracić swój cenny czas, jeśli niekoniecznie lubimy mechanikę pojazdową? Każdy musi sam na to pytanie odpowiedzieć.
Koniecznie pamiętać trzeba, że sworznie wymieniamy parami, ponieważ nawet jeśli tylko jeden z nich nie funkcjonuje prawidłowo, to wiedz, że niebawem przestanie działać drugi. Nie ma na co czekać.
Potrzebny będzie oczywiście podnośnik, odpowiednie klucze, oczywiście młotek i szczotka czyszcząca miejsca po starych sworzniach.
Najczęściej śruby mocujące sworznie będą zapieczone. Nieodzowny więc będzie preparat w typie WD-40.
Sakramentalne pytanie: kiedy wymieniać sworzeń wahacza?
Są pewne symptomy wskazujące natychmiastową konieczność wymiany sworznia:
– trudności w prowadzeniu pojazdu, a przede wszystkim problem w utrzymaniu właściwego toru jazdy
– stukot spod przedniego zawieszenia
– uszkodzenie gumowej osłony przegubu kulowego
Przy takich argumentach nie kłócimy się ze sworzniem, tylko wymieniamy go. Nie czekamy na jego awarię, wyprzedzamy ją dla własnego bezpieczeństwa i innych.
Jaki sworzeń wybrać?
Ten droższy daje więcej pewności dobrego wyboru. Chodzi o jakość materiału i solidność wykonania. Absolutnie należy odrzucić części z ubytkami i rysami. Doprowadzić to może do uszkodzeń sworznia i przedwczesnego zużycia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here