Sprzęgło jest potrzebne

0
98

Sprzęgło to jedna z podstawowych części silnika samochodowego. Najczęściej użytkownicy spotykają się ze sprzęgłem ciernym, które przenosi moment obrotowy pomiędzy silnikiem a skrzynką biegów.

Podzespół sprzęgła we wnętrzu auta jest reprezentowany przez pedał. Naciśnięcie go nogą powoduje oddzielenie przekładni od wału korbowego. Obroty nie są już przenoszone i auto nie jest napędzane. Wcisnąłeś sprzęgło? Doskonale – możesz teraz zmienić bieg bez tarcia albo zatrzymać samochód.

Sprzęgło jest złożone z kilku podstawowych elementów. To tarcza sprzęgłowa, docisk oraz łożysko. Kolejnymi częściami układu sprzęgłowego są wał korbowy, wałek sprzęgłowy i koło zamachowe. Teraz już widzimy, że sprzęgło jest dość skomplikowanym podzespołem w aucie.
Wał korbowy jest przymocowany do silnika, a z drugiej strony do koła zamachowego. To ostatnie, za pomocą docisku przenosi moment obrotowy na tarcze sprzęgłowe.

No dobrze, ale do czego służy sprzęgło? W skrócie odłącza napęd, można swobodnie dokonywać manewrów w samochodzie. Powolne puszczanie pedału sprzęgła jest ważne przy ruszaniu i sprawia kłopot poczatkującym kierowcom. Konia z rzędem temu, kto jeżdżąc „elką” ani razu nie wprawił auta w energiczne drgania spowodowane zbyt szybkim oderwaniem nogi od sprzęgła. Prawidłowe używanie sprzęgła jest potrzebne nie tylko przy ruszaniu, lecz także w czasie zmiany biegów (przy manualnej skrzyni biegów), zatrzymywaniu się oraz przy powolnym cofaniu.

Jak prawidłowo posługiwać się tym podzespołem? Przede wszystkim należy unikać nadmiernego obciążenie sprzęgła. Największe obciążenia następują podczas jazdy miejskiej. Wtedy bardzo nagrzewają się tarcze, a momenty obrotowe silników są wysokie. Jazda miejsca zdecydowanie obniża żywotność sprzęgła i tak z 300 zaplanowanych tysięcy, musimy nierzadko wymieniać jego elementy już po kilkudziesięciu tysiącach „zrobionych” kilometrów. Ważne, by uniknąć nieświadomego naciskania pedału. Unikniemy tego stosując prawidłowe ułożenie stopy. Ważne, by ewentualne nierówności nie powodowały docisku buta na powierzchnię pedału.

Specjaliści apelują o jak najrzadsze używanie sprzęgła. Według nich należy unikać długiej jazdy na półsprzęgle, w czasie parkowania czy podjazdu pod wysoki krawężnik. Dodatkowo kierowcy chcący ulżyć swemu sprzęgłu powinni naciskać je tylko, gdy są pewni zatrzymania, nie warto wciskać pedału „na wszelki wypadek”.

Nie zapominajmy, że sprzęgło to nie tylko jeden z najbardziej skomplikowanych podzespołów, lecz także newralgiczna część auta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here