hertz.net.pl

Blog motoryzacyjny

Zakupy

Pasek wieloklinowy

Pasek klinowy lub wieloklinowy jest ważnym elementem w silniku spalinowym. Napędza on przede wszystkim alternator, który ładuje akumulator. W przypadku zerwania paska klinowego dojdzie do zaprzestania ładowania akumulatora. W takie sytuacji silnik samochodu lub innej maszyny przemysłowej zgaśnie. Każdy pasek klinowy lub wieloklinowy podobnie jak pasek rozrządu ma swój okres eksploatacyjny. Należy mieć na uwadze, że jest to element, który podlega wymianie. Istnieją czynniki wpływające na żywotność pasków klinowych i wieloklinowych. Do najważniejszych z nich należą uszkodzenia mechaniczne oraz wszelkie zabrudzenia płynami i smarami. W celu opóźnienia zużycia paska warto dbać o odpowiednią konserwację tego elementu. Istotne jest odpowiednie usytuowanie kół pasowych, ich nieodpowiednie względne ułożenie powoduje niszczenie paska. Paski klinowe i wieloklinowe są wykonane ze tworzyw sztucznych. Pasek wieloklinowy charakteryzuję się większą odpornością oraz mniejszą grubością w porównaniu do paska klinowego. Pasek wieloklinowy w odróżnieniu od klinowego posiada specjalne rowki, które umożliwiają mu lepszą przyczepność do kół pasowych. Obecnie na rynku paski wieloklinowy wypierają paski klinowe. Uszkodzenie tego elementu w samochodzie może objawiać się szumem, piskiem, gwizdem, stukaniem. Objawy nasilają się w przypadku zwiększenia obciążeń silnika. Pasek uszkodzony ma widoczne ślady takie jak otarcia, pęknięcia, odrywanie się kawałków gumy, dziury, otwory. W przypadku, kiedy pasek jest już mocno zużyty, może dojść do jego zerwania podczas jazdy. Jeśli pasek zostanie zerwany to w zależności od budowy silnika, należy poczynić inne kroki. Kiedy pasek wieloklinowy, nie napędza pompy chłodzącej, możliwe jest przejechanie parunastu kilometrów. Jednak w przypadku napędzania pompy chłodzącej przez pasek wieloklinowy bezwzględnie nie można kontynuować jazdy. W takim przypadku może dojść do poważnych uszkodzeń innych elementów pojazdu, ze względu na przegrzanie. Podczas dużych obciążeń paska może dojść do całkowitego zerwania i wciągniecie paska do napędu rozrządu i spowodowanie jego uszkodzenia. Najlepiej, nie dopuszczać do wystąpienia takiej sytuacji. Wymiana paska wieloklinowego lub klinowego to niewielki koszt, rzędu 50 zł. Sam pasek to koszt 20-30 zł. Pasek należy wymieniać profilaktycznie co cztery lata. Wraz z wymianą paska należy przeprowadzić montaż napinaczy i rolek prowadzących. Najlepiej wymieniać pasek u specjalisty, który przeprowadzi odpowiednie kontrole wymienionego paska.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *