hertz.net.pl

Blog motoryzacyjny

Warsztat

Jak poradzić sobie z zapieczonymi hamulcami?

Hamulce mają to do siebie, iż łatwo łapie je rdza. Gdy jeździmy samochodem codziennie i pilnujemy wymiany płynu, nie powinniśmy mieć z tym problemu. Zaczyna się on dopiero wówczas, gdy auto odstawimy na kilka dni. Pojawi się na nich rdza, która zapiecze hamulce. To już będzie problem, jednak jest na to kilka sposobów.
Jak zapieczone hamulce po postoju wyczyścić?
Najprostszym sposobem jest odpalić samochód, ruszyć i gwałtownie zahamować. Warto zrobić tak kilkakrotnie, by rdza i inne zanieczyszczenia odpadły z układu (przynajmniej w pewnej ich ilości).
Całkowite wyczyszczenie hamulców trzeba przeprowadzić u mechanika lub zająć się tym samemu, jeżeli to potrafimy i mamy kanał.
Najszybciej rdza łapie układ hamulcowy po jeździe w czasie deszczu i śniegu. Trzeba pamiętać o wymianie płynu hamulcowego w odpowiednim terminie. Oczywiście nie musimy tego robić co miesiąc czy pół roku. Wystarczy raz na 2 lata. Płyn ten ma właściwości antykorozyjne. Po upływie 48 miesięcy traci tę zdolność. Wówczas również może „wciągać” wodę przez otworki, co także niekorzystnie wpływa na stan hamulców.
Które elementy w hamulcach są najbardziej podatne na rdzę?
Przewody hamulcowe i elementy zacisków zbudowane są ze stalowych materiałów, które niestety rdza bardzo lubi. Szybko się na nich osadza i niszczy, wgryzając się coraz głębiej. Jeżeli nie jeździmy samochodem np. przez całą zimę, może się okazać, że hamulce całkowicie się zatrą i w ogóle nie będą działać.
Jeżeli jednak zablokowanie hamulców następuje z dnia na dzień, z pewnością mamy już przeterminowany płyn hamulcowy albo wyciekł z powodu nieszczelnych przewodów. Jeżeli płyn hamulcowy ucieka, stanowimy zagrożenie bezpieczeństwa na jezdni.
Inną przyczyną może być zablokowywanie się cylinderka hamulcowego.
Co się dzieje, gdy skorodowany jest zacisk hamulcowy?
Zardzewiały zacisk hamulcowy spowalnia pracę tłoczka lub całkowicie go uniemożliwia. Dochodzi wówczas do tarcia klocków o tarczę. Będziemy wtedy odczuwać, jakby samochód sam hamował. W takiej sytuacji najlepiej jest, gdy wymienimy cały zacisk na nowy. Możemy pokombinować również inaczej, a mianowicie zastosować reparaturkę lub zacisk zregenerować.
Pamiętajmy, aby po „remoncie” wymienić płyn hamulcowy na nowy. Nie warto zostawiać ten, który właśnie był używany, nawet jeżeli powinien być w samochodzie jeszcze np. rok. Konieczne jest też odpowietrzenie układu hamulcowego po wszystkich naprawach układu hamulcowego. Oczywiście, aby hamulce były zawsze niezawodne, pilnujemy ilości i jakości płynu hamulcowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *