Geometria kół i jej ustawianie

0
140

Zacznijmy od tego, czym jest geometria kół?
Jest to termin ogólny odnoszący się do kilku ustawień, m.in. ustawienia zbieżności kół. Geometrię kół powinno się kontrolować w pewnych interwałach czasowych, biorąc także pod uwagę przejechane kilometry. W efekcie kontrolujemy i korygujemy, jeśli zachodzi taka potrzeba. Oczywiście korygujemy nie wedle swojego widzimisię, ale dokładnie według parametrów producenta danego modelu pojazdu.
O tej kontroli nie wolno zapominać. Prawidłowe ustawianie geometrii kół jest dosłownie sprawą życia i śmierci. Nie chodzi tutaj przecież jedynie o komfort jazdy, ale o bezpieczeństwo. Oczywiście z właściwego ustawienia geometrii wynikają także korzyści w postaci oszczędności, ponieważ mniejsze opory powodują mniejsze zużycie paliwa. Przedłuża się żywotność opon, ale i zawieszenia oraz układu kierowniczego. Można rzec, że wszystko to są mechanizmy połączone i wzajem wpływające na siebie.
Pamiętajmy: nawet w najlepszych warunkach eksploatując samochód, powodujemy zmiany w geometrii kół, ponieważ zużywa się zawieszenie. Nie unikniemy wjechania od czasu do czasu w większą czy mniejszą dziurę. O kolizjach czy wypadkach nie ma co wspominać — to jasne. Nie zapominajmy jednak, że i po niewielkich, wydawałoby się, ingerencjach w zawieszenie i układ kierowniczy — trzeba skontrolować geometrię kół. Także po zmianie opon ustawiamy koła. Nie zapominajmy o tym.
Czasem zdarza się tak, że po poważnym wypadku ustawienie odpowiedniej geometrii kół może być już niemożliwe. Jeśli płyta podłogowa uległa odkształceniu lub wektor uderzenia poszedł w koło — prawidłowej geometrii już nie ustawimy.
Na ogół przyjmuje się, że co najmniej raz na rok dokonuje się kontroli prawidłowego ustawienia geometrii kół. Chyba że nastąpiły wyżej opisane przypadki.
Oczywiście prawidłową geometrię kół nie ustawiamy sami. Potrzebna jest do tego wizyta w wyspecjalizowanym warsztacie samochodowym. Niezbędny do przeprowadzenia takich pomiarów jest odpowiedni sprzęt i oprzyrządowanie. Takie urządzenia są nie tylko drogie, ale i skomplikowane w obsłudze. Dlatego muszą być w rękach specjalistów dysponujących parametrami pojazdu pochodzącymi od producenta.
Naturalnie, aby ustawić geometrię kół, pojazd musi być sprawny. W szczególności sprawne musi być zawieszenie i oczywiście układ kierowniczy. No bo jak ustawić geometrię w pojeździe ze zużytymi tulejami wahaczy czy z uszkodzonymi drążkami kierowniczymi albo oponami o różnej wysokości bieżnika?
Efektem właściwych pomiarów w warsztacie będzie idealna zbieżność kół.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here